Terapia ruchowa
W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami oraz dzieci, które okazały skierowania od lekarza zgodnie z potrzebą.
Dzieci mające trudności z wykonywaniem ćwiczeń biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych. Wybór ćwiczeń na lekcję z dziećmi niepełnosprawnymi nie tyle zależy od ich wieku i płci, co od ich indywidualnych możliwości. Dla dzieci lepiej dysponowanych ruchowo wybieramy ćwiczenia bardziej skomplikowane fizycznie, bardziej wymagające, ale też i pozwalające wyrażać emocje. Z zasady rezygnujemy z ćwiczeń, przy których istnieje niebezpieczeństwo urazu.
ZAŁOŻENIA GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ
Założenia programu postępowania korekcyjnego w przedszkolu obejmują:
- ćwiczenia wzmacniające mięśnie osłabione- mięśnie brzucha, mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięśnie karku, wzmacniające mięśnie ściągające łopatki, pośladkowe
- ćwiczenia rozciągające mm przykurczone- piersiowe, biodrowo-lędźwiowe, prostownika grzbietu
- ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa w poszczególnych odcinkach
- ćwiczenia ogólnorozwojowe
- ćwiczenia oddechowe- usprawnianie oddychania: nauka oddychania torem brzusznym, nauka pełnego, głębokiego, przedłużonego wydechu, nauka pogłębionego oddychania
- ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne
- ćwiczenia w pozycjach niskich odciążających kręgosłup
- ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała- postawa skorygowana: przyswojenie korekcji głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej, uwypuklenie klatki piersiowej, kontrola wzrokowa w lustrze
- ćwiczenia przeciw płaskostopiu
- gry i zabawy sportowo ruchowe
Cele ogólne:
- rozbudzenie motywacji dzieci do udziału w ćwiczeniach
- wdrożenie dzieci do troski o własne zdrowie i zdrowie innych
- ukształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych
- opanowanie przez dzieci umiejętności i ćwiczeń w zabawowych formach zajęć
- ukształtowanie odpowiedzialności dzieci za siebie i innych
- umacnianie wiary dzieci we własne siły i samoakceptacji
- rozwijanie kreatywności ruchowej dzieci
- uaktywnienie i zainteresowanie środowiska rodzinnego problematyką zdrowia w tym działaniem korekcyjno- kompensacyjnym.
Cele szczegółowe:
- samodzielne podejmowanie przez dzieci zabaw i gier ruchowych oraz działań z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej
- skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe, do stanu prawidłowego
- wyrobienie u dzieci nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
- opanowanie przez dzieci podstawowych ćwiczeń korygujących wadę postawy ciała
- wzmocnienie wiary dzieci we własną wytrwałość i pozytywne efekty ćwiczeń
- poznanie i akceptacja własnej sylwetki przez dzieci
- wdrożenie do czynnego uczestnictwa współpracy dzieci w zespole
- wzbogacenie wiedzy i umiejętności dzieci i rodziców z zakresu higieny życia codziennego
- zapoznanie rodziców ze stanem zdrowia dziecka i różnymi formami pomocy
Metody i techniki pracy:
- ćwiczenia korekcyjne
- ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne
- kinezjologia edukacyjna wg E. Dennisona
- metoda Integracji Sensorycznej
- ćwiczenia bierne
- gry i zabawy ruchowe
Forma pracy:
- grupowa
- indywidualna