Co to jest Integracja?
Integracja to proces mający na celu stworzenie warunków, w których dzieci niepełnosprawne i pełnosprawne będą mogły wspólnie żyć, uczyć się, współpracować. Proces ten nie opiera się jedynie na umieszczeniu dzieci w jednej społeczności np.
w grupie przedszkolnej, ale przede wszystkim na nawiązywaniu wzajemnych relacji między dziećmi niepełnosprawnymi i pełnosprawnymi.
Aleksander Hulek, prekursor integracji w Polsce mówi, że: „ celem integracji jest, bowiem umożliwienie poszkodowanym na zdrowiu osobom prowadzenie normalnego życia i możliwie na tych samych zasadach, jak innym członkom określonych grup społecznych. Integracja zakłada udostępnianie młodzieży upośledzonej na zdrowiu korzystania ze wszystkich stopni szkolnictwa, zdobyczy kulturowych i form czynnego wypoczynku, z których korzysta młodzież zdrowa (A. Hulek „Pedagogika rewalidacyjna” 1997, s.493).
Dlaczego warto, aby dziecko niepełnosprawne uczęszczało do przedszkola integracyjnego?
Dzieci niepełnosprawne poprzez czynne uczestnictwo w życiu przedszkola ( wspólne zabawy, zajęcia, uroczystości przedszkolne, teatrzyki i wycieczki) są bardziej samodzielne, komunikatywne, wykazują większą sprawność fizyczną i intelektualną, a także mają możliwość przebywania w naturalnym środowisku i co najważniejsze nie są izolowane.
Dzieci niepełnosprawne przebywające codziennie ze zdrowymi rówieśnikami naśladują ich zachowanie, mają prawidłowe wzorce do naśladowania i kształtowania umiejętności we wszystkich zakresach swojej aktywności. Dlatego tak ważne jest, by dzieci o szczególnych potrzebach edukacyjnych miały jak najczęstszy kontakt z dziećmi zdrowymi.
Jakie korzyści odnoszą dzieci zdrowe poprzez przebywanie z rówieśnikami w oddziale integracyjnym?
Dzieci poprzez kontakty z osobami niepełnosprawnymi uczą się:
- tolerancji i szacunku
- wrażliwości
- otwartości na innych
- wytrwałości i cierpliwości w pokonywaniu własnych trudności
- świadomości tego, iż nie wszyscy są jednakowi
- w sposób naturalny i spontaniczny udzielania pomocy słabszym
Jak długo dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych może przebywać w przedszkolu?
Na mocy Ustawy o Systemie Oświaty z 1991 roku oraz licznych, stale aktualizowanych rozporządzeń, dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami mają dostosowany czas pobytu w placówce oświatowej do indywidualnych potrzeb psychofizycznych.
Z najnowszych badań naukowych wynika, iż czas ten ogranicza się do 4-5 godzin dziennie. W indywidualnych przypadkach może zostać wydłużony. Należy jednak być bardzo ostrożnym w wydłużaniu czasu pobytu dziecka niepełnosprawnego w przedszkolu.
Czas 5 godzin jest z pewnością optymalny. Pamiętajmy: najważniejsze jest dobro dziecka i jego możliwości.
Ważne jest również, aby rodzice kontynuowali i utrwalali rewalidację prowadzoną przez specjalistów w środowisku rodzinnym dziecka.
Jakie zajęcia dla dzieci z orzeczeniami o kształceniu specjalnym oferuje nasza placówka?
- Zajęcia rewalidacyjne z pedagogiem specjalnym.
- Zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju dziecka
- Zajęcia z logopedą
- Zajęcia z rehabilitantem ruchowym
- Zajęcia z psychologiem
- Zajęcia z terapeutą behawioralnym
- Zajęcia z terapeutą SI oraz z elementami terapii SI
- Arteterapia
- Dogoterapia
- Rytmika
- Pedagogika zabawy
- Poranny krąg
- Metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne
- Metoda Knill’ów
- Metoda Dennisona i inne
Ponadto dzieci niepełnosprawne mogą brać udział w zajęciach dodatkowych oferowanych przez przedszkole: język angielski, judo, zajęcia taneczne, szachy.