Terapia ruchowa

W terapii uczestniczą dzieci z orzeczeniami oraz dzieci, które okazały skierowania od lekarza zgodnie z potrzebą.

Dzieci mające trudności z wykonywaniem ćwiczeń biorą udział w ćwiczeniach indywidualnych. Wybór ćwiczeń na lekcję z dziećmi niepełnosprawnymi nie tyle zależy od ich wieku i płci, co od ich indywidualnych możliwości. Dla dzieci lepiej dysponowanych ruchowo wybieramy ćwiczenia bardziej skomplikowane fizycznie, bardziej wymagające, ale też i pozwalające wyrażać emocje. Z zasady rezygnujemy z ćwiczeń, przy których istnieje niebezpieczeństwo urazu.

miriada_6_083
miriada_6_084

ZAŁOŻENIA GIMNASTYKI KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNEJ

Założenia programu postępowania korekcyjnego w przedszkolu obejmują:

 

  • ćwiczenia wzmacniające mięśnie osłabione- mięśnie brzucha, mięśnie prostownika grzbietu odcinka piersiowego i mięśnie karku, wzmacniające mięśnie ściągające łopatki, pośladkowe
  • ćwiczenia rozciągające mm przykurczone- piersiowe, biodrowo-lędźwiowe, prostownika grzbietu
  • ćwiczenia zwiększające ruchomość kręgosłupa w poszczególnych odcinkach
  • ćwiczenia ogólnorozwojowe
  • ćwiczenia oddechowe- usprawnianie oddychania: nauka oddychania torem brzusznym, nauka pełnego, głębokiego, przedłużonego wydechu, nauka pogłębionego oddychania
  • ćwiczenia elongacyjne i antygrawitacyjne
  • ćwiczenia w pozycjach niskich odciążających kręgosłup
  • ćwiczenia odruchu prawidłowej postawy ciała- postawa skorygowana: przyswojenie korekcji głowy, cofnięcie barków, zmniejszenie kifozy piersiowej, uwypuklenie klatki piersiowej, kontrola wzrokowa w lustrze
  • ćwiczenia przeciw płaskostopiu
  • gry i zabawy sportowo ruchowe

Cele ogólne:

  • rozbudzenie motywacji dzieci do udziału w ćwiczeniach
  • wdrożenie dzieci do troski o własne zdrowie i zdrowie innych
  • ukształtowanie prawidłowych nawyków higienicznych
  • opanowanie przez dzieci umiejętności i ćwiczeń w zabawowych formach zajęć
  • ukształtowanie odpowiedzialności dzieci za siebie i innych
  • umacnianie wiary dzieci we własne siły i samoakceptacji
  • rozwijanie kreatywności ruchowej dzieci
  • uaktywnienie i zainteresowanie środowiska rodzinnego problematyką zdrowia w tym działaniem korekcyjno- kompensacyjnym.

 

Cele szczegółowe:

  • samodzielne podejmowanie przez dzieci zabaw i gier ruchowych oraz działań z gimnastyki korekcyjno- kompensacyjnej
  • skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie jej, o ile jest to możliwe, do stanu prawidłowego
  • wyrobienie u dzieci nawyku przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach
  • opanowanie przez dzieci podstawowych ćwiczeń korygujących wadę postawy ciała
  • wzmocnienie wiary dzieci we własną wytrwałość i pozytywne efekty ćwiczeń
  • poznanie i akceptacja własnej sylwetki przez dzieci
  • wdrożenie do czynnego uczestnictwa współpracy dzieci w zespole
  • wzbogacenie wiedzy i umiejętności dzieci i rodziców z zakresu higieny życia codziennego
  • zapoznanie rodziców ze stanem zdrowia dziecka i różnymi formami pomocy

 

Metody i techniki pracy:

  • ćwiczenia korekcyjne
  • ćwiczenia stosowane w metodzie Weroniki Sherborne
  • kinezjologia edukacyjna wg E. Dennisona
  • metoda Integracji Sensorycznej
  • ćwiczenia bierne
  • gry i zabawy ruchowe

 

Forma pracy:

  • grupowa
  • indywidualna
miriada_6_084
199548178_4443994265635537_2142880207498365247_n