Dogoterapia
To metoda wspomagająca proces rozwoju, terapii i rehabilitacji człowieka z czynnym udziałem odpowiednio przygotowanego psa.
Zajęcia mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.
Zajęcia rekreacyjne – zajęcia relaksujące, dostarczające pozytywnych emocji związanych z relacją ze zwierzęciem, motywujące do podejmowania aktywności. Mogą mieć charakter zajęć spontanicznych lub zaplanowanych i przygotowanych.
Zajęcia edukacyjne – zajęcia wspomagające edukację osób poprzez udział psa jako motywatora do podejmowania działania. Ich nieodłączną częścią jest rozwijanie wiedzy i umiejętności uczestników, w oparciu o aktualne potrzeby i możliwości rozwojowe.
Zajęcia terapeutyczne – działanie terapeutyczne, ukierunkowane na konkretne cele, zaplanowane i dostosowane do potrzeb uczestników. Przebieg zajęć i efekty terapeutyczne są dokumentowane i analizowane.
Na zajęciach dogoterapeutycznych realizowane są ćwiczenia rozwijające obszary funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością, wymagające stymulacji i usprawniania, dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.
Grupy ćwiczeń:
- Swobodna aktywność z udziałem psa;
- Kształtowanie prawidłowej, bezpiecznej relacji dziecko –pies
- Rozwijanie podstawowej wiedzy na temat psa, sposobu zachowania się w jego obecności, opieki nad nim
- Ćwiczenia rozwijające małą i dużą motorykę
- Ćwiczenia usprawniające mowę czynną i bierną
- Ćwiczenia rozwijające funkcje w obrębie sfery społeczno – emocjonalnej
- Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową i słuchową
- Ćwiczenia stymulujące sferę sensoryczną
- Ćwiczenia relaksacyjne z wykorzystaniem kontaktu dotykowego ze zwierzęciem.
Osoba prowadząca: Agnieszka Herczakowska – Kołodziej – psycholog dziecięcy, dogoterapeuta