Dogoterapia

To metoda wspomagająca proces rozwoju, terapii i rehabilitacji człowieka z czynnym udziałem odpowiednio przygotowanego psa.

Zajęcia mogą mieć charakter rekreacyjny, edukacyjny lub terapeutyczny.

Zajęcia rekreacyjne – zajęcia relaksujące, dostarczające pozytywnych emocji związanych z relacją ze zwierzęciem, motywujące do podejmowania aktywności. Mogą mieć charakter zajęć spontanicznych lub zaplanowanych i przygotowanych.

Zajęcia edukacyjne – zajęcia wspomagające edukację osób poprzez udział psa jako motywatora do podejmowania działania. Ich nieodłączną częścią jest rozwijanie wiedzy i umiejętności uczestników, w oparciu o aktualne potrzeby i możliwości rozwojowe.
Zajęcia terapeutyczne – działanie terapeutyczne, ukierunkowane na konkretne cele, zaplanowane i dostosowane do potrzeb uczestników. Przebieg zajęć i efekty terapeutyczne są dokumentowane i analizowane.

Na zajęciach dogoterapeutycznych realizowane są ćwiczenia rozwijające obszary funkcjonowania dzieci z niepełnosprawnością, wymagające stymulacji i usprawniania, dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.

P_20200116_104335-scaled
P_20200116_103052-scaled

Grupy ćwiczeń:

  • Swobodna aktywność z udziałem psa;
  • Kształtowanie prawidłowej, bezpiecznej relacji dziecko –pies
  • Rozwijanie podstawowej wiedzy na temat psa, sposobu zachowania się w jego obecności, opieki nad nim
  • Ćwiczenia rozwijające małą i dużą motorykę
  • Ćwiczenia usprawniające mowę czynną i bierną
  • Ćwiczenia rozwijające funkcje w obrębie sfery społeczno – emocjonalnej
  • Ćwiczenia usprawniające percepcję wzrokową i słuchową
  • Ćwiczenia stymulujące sferę sensoryczną
  • Ćwiczenia relaksacyjne z wykorzystaniem kontaktu dotykowego ze zwierzęciem.

Osoba prowadząca: Agnieszka Herczakowska – Kołodziej  – psycholog dziecięcy, dogoterapeuta